RTL Voetbal, the proof of the pudding…
Na weken van relatieve onzekerheid barst komend weekeinde toch het vaderlandse voetbal los bij RTL Nederland. Met man en macht wordt bij producent Eyeworks en RTL Nederland gewerkt aan de eerste uitzendingen van RTL Voetbal op vrijdag- zaterdag- en vooral zondagavond welke absoluut perfect moeten zijn. RTL zal niet de fout maken om de zeker zondagavond massaal voor de buis aanwezige voetbalklant bij de eerste de beste ‘grote’ uitzending tegen de haren in te strijken. De verwachtingen zijn hooggespannen en als de ruim 600 duizend kijkers van vorige week zondag voor de Voorbeschouwing als indicatie mogen dienen kan er zo maar 2.5 miljoen op de kijkerteller komen te staan. Mocht men er in slagen om van acquit af aan de gunst van de voetbalkijker te winnen dan zal RTL 4 de zondagavond niet meer uit handen geven en zijn ongekende marktaandelen van wellicht meer dan 20% (6+, 18.00 tot 24.00 uur) mogelijk.
Grote belangen dus voor RTL Nederland dat niets aan het toeval overlaat. Nog los van het feit dat ik persoonlijk presentator Wilfred Genee erg hoog heb zitten is de voorlopige keuze voor Humberto Tan als anchorman voor de belangrijke zondagavonduitzending een logische. De talentvolle Genee wordt op dit moment nog te veel geassocieerd met het weinig populaire Tien en moet op herhaling bij het aardige praatprogramma Voetbal Insite. RTL Voetbal moet warmte uitstralen, vriendjes worden met de kijker en vanaf dag 1 waardering oogsten voor alle uitzendingen. De sympathieker geachte Humberto Tan en Jan Joost van Gangelen zullen daar naar verwachting aan bijdragen. Alleen dan kan RTL Nederland een voetbalklimaat creëren waarin de peperdure samenvattingen tot hun recht komen.
Voor RTL Nederland de uitdaging om het nieuwe benchmark voor voetbalcontent te worden en een progressieve indexering te winnen op de reclameopbrengsten rondom de uitzendingen zodat men wat kan terugverdienen op de voetbaluitzendrechten uit de eredivisie die inclusief productie toch zo’n slordige 60 miljoen euro per seizoen kosten. Met de nieuwe eredivisietender voor de deur zal RTL Nederland de eerste helft van dit voetbalseizoen gebruiken om de exploitatiemogelijkheden te verkennen wil men überhaupt zelf nog een bieding overwegen. Anyway, RTL Nederland heeft een hoop verwachtingwekkende woorden over Het Voetbal gesproken maar zoals de Britten zeggen ‘the proof of the pudding is in the eating of it’…
Ik denk dat de verwachtingen bij RTL toch iets minder hooggespannen zullen zijn dan bij Talpa. Toen stond op de meetlat “NOS”, nu zeggen mensen “als het maar beter is dan bij Talpa”. Het zal niet snel afgebrand worden, of het resultaat moet wel érg slecht uitvallen. Desondanks is de eerste indruk inderdaad van enorm belang. Adverteerders zullen de reacties op forums, weblogs e.d. met haviksogen volgen.
Henkie, minder hooggespannen? Juist niet, RTL moet het huidige nog immer bij de consument levende benchmark Studio Sport gaan benaderen. Daar waar Talpa wat nieuws kon doen moet RTL afrekenen met oude waarden in de perceptie van een zeer kritische voetbalkijker….
Ik vraag me alleen af in hoeverre ‘dewedstrijden.tv’ blijft bestaan. Alle filmpjes van bijvoorbeeld persconferenties (mede dank zij Van Gaal) waren geweldig en ik hoop echt dat RTL gaat snappen dat het internet iets extra’s kan toevoegen!
Alleen Idols heeft in mijn optiek bij RTL een aanvulling op internet gekregen maar ik kreeg sterk het vermoeden dat dat alleen was om extra inkomsten te genereren (smsjes voor Idols kandidaten of betalen voor het bekijken van audities).
Boudewijn, ik deel je gereserveerde mening maar ik denk dat de Mol wel wat zaken bedongen heeft ten aanzien van crossovers naar andere media. Ik denk dat dergelijke content straks ook gewoon te zien is op het platform van RTL.
Als RTL verstandig was, zouden ze ook het online voetbalplatform dewedstrijden.tv overnemen. Maar in de huidige vorm gaat het niet mee, ben ik bang. uit de online inboedel van Tien blijft alleen de site van de Gouden Kooi online.
Cijfermatig niet wel als je de omgevingsfactoren zoals sentiment en zo meeneemt. Wat wel aardg is om het resultaat van het voetbal op 1800 2400 (6+) bekijkt, 20,3% marktaandeel 🙂
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!